و حاشیه‌های پررنگ تر از متن Dress Code



1396-9-26

Dress Code و حاشیه‌های پررنگ تر از متن

در مسائل اجتماعی همواره پیش از آنکه موضوعات، قانونی و اثربخش در فضای اجتماعی نهادینه شود، اغراض فردی، گروهی یا سیاسی می تواند در مخدوش کردن آن نقش جدی ایفا کند. از جمله موضوعات مبتلا به حاضر در جامعه و به تبع آن دانشگاه‌ها نیز، قانون کدپوشش یا به عبارت معمول همه دانشگاه های جهان (Dress Code) است. قانون و فرایندی که تلاش می‌شود به عنوان یک ابداع غیرقانونی مخرب و بر اساس سلایق گذرا معرفی گردد.

اما واکاوی سوابق تشکیل ستاد صیانت در دستگاه های دولتی، نشان‌دهنده این واقعیت است که اغراضی که خود در حاشیه سازی درون دانشگاهی نقش‌آفرینی می‌کنند، نه تنها نسبت به جزییات قانونی مطلع هستند که در تدوین فرایندهای اجرایی آن هم مشارکت داشته‌اند. 

تشکیل ستاد صیانت در بهمن ماه 1392 از سوی وزارت کشور دولت یازدهم متعاقب مصوبات پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت کشور ابلاغ و اجرایی شد و طی آن همه دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرا و گزارش منظم از اقدامات خود بر اساس چک لیست مصوب به وزارت کشور و مراجع بالا دستی هستند. این اقدامات بیشتر ناظر به تدابیر فرهنگی و ترویجی و گسترش و ترویج فرهنگ عفاف در جامعه در چارچوب وظایف و ماموریت‌های سازمانی و آگاه سازی مردم از حقوق و تکالیف بمنظور ارتقاء انضباط اجتماعی و قانون‌گرایی در جامعه است. بر اساس این دستورالعمل، ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی (وزارت کشور) و ستاد صیانت دستگاه‌های اجرایی و استان‌های سراسر کشور، با دو رویکرد گسترش عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندان فعالیت می‌نمایند. در این دستورالعمل ساختار ستاد اینگونه ترسیم شده: ریاست ستاد صیانت در دستگاه های اجرایی با عالی‌ترین مقام رسمی آن دستگاه است و این ستاد دارای دو دبیر است 1- دبیر کمیته عفاف و حجاب  2- دبیر کمیته حقوق شهروندی.

همچنین ریاست ستاد صیانت در استان با استاندار است و چک لیست‌ مصوب وزارت کشور نیز توسط استانداری ابلاغ شده و بصورت مداوم از اقدامات انجام شده بازدید صورت می‌پذیرد. 

 

در همین راستا دستورالعمل مذکور توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز بصورت جداگانه ابلاغ و لازم‎الاجرا شده است و این نظارت بر عملکرد از سوی وزارت متبوع نیز صورت میپذیرد. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظفند گزارش عملکرد خود در این حوزه را بصورت سالانه نیز به وزارت بهداشت ارسال نمایند. 

 

 در همین راستا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ساختار مربوط تشکیل و به تعقیب اهداف قانونی قیدشده در دستور العمل پرداخت.  همچنین سازو کار های اجرایی در حوزه های مختلف نیز مورد تدوین یا اصلاح قرار گرقت.  به عنوان نمونه افرادی که در بیش از چهار جلسه تصمیم گیری و تدوین فرایند کدپوشش دانشجویی مشارکت داشته اند، عبارتند از : صادق آرامش (دبیر انجمن اسلامی دانشکده پزشکی) ، اکبرپور (انجمن اسلامی دانشجویان)، پریسا فریدونی (عضو انجمن اسلامی) ، شکوفه رحیمی ( عضو انجمن اسلامی)، احمدرضا امینیان (جامعه اسلامی دانشجویان)، مصطفی پورخسروانی (مسئول بسیج دانشجویی)، اسما همایی (مسئول بسیج دانشجویی خواهران)، رسولی (مسئول خواهران ستاد یادواره شهدا)، ریاست وقت دانشگاه، معاونت آموزشی و فرهنگی و دبیر کمیته Dress Code دانشگاه. 

 

در فرایند طراحی شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رویکرد نهادینه شدن و ارتقا جامعه پذیری مسیر فرایند به سمت و سوی تمرکززدایی و واگذاری مسولیت اجرای فرایندها به مسولین دانشکده‌ها و اقدامات فرهنگی متمایل گردیده و در ارزیابی‌های مداوم ستادی کاهش برخوردهای قهری و انضباطی به میزان کمتر از سه درصد از مشمولین فرایند بوده است.


براساس بندهای مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی در چک لیست ابلاغی وزارت کشور، فرایند ضابطه پوشش در بیمارستان‌ها نیز با حضور و تایید مدیران این مراکز تدوین و ابلاغ شده‌است. در این فرایند، استانداردهای جهانی در زمینه پوشش حرفه‌ای در محیط‌های درمانی مبنا قرار گرفته است. 

صورتجلسه یکی از نشست‌های تدوین فرایند کدپوشش بالینی با حضور مدیران بیمارستان‌ها، مترون‌ها و ...

لازم به ذکر است قوانین کدپوشش تحت عنوان Dress Code از جمله قوانینی است که در دانشگاه‌های  طراز اول دنیا بعنوان یکی از ملزومات اساسی حضور در محیط‌های آموزشی مورد تاکید قرار می‌گیرد و دانشجویان مکلف به رعایت آن هستند. از اين جمله مي‌توان به دانشگاه آكسفورد انگليس، دانشگاه McGill كانادا،‌ دانشگاه سيدني استراليا،‌ دانشگاه ايالتي فلوريداي آمريكا اشاره نمود. 

بعنوان مثال دانشگاه همپتون آمریکا در مقدمه قانون Dress Code این دانشگاه می‌نویسد: «قانون ضوابط پوشش براساس این تئوری است که یادگیری استفاده ازشیوه‌های قابل قبول از منظراجتماعی و انتخاب پوشش مناسب در موقعیت‌ها و فعالیتای مشخص، یک عامل اساسی در فرایند کلی آموزشی است.»

و این موضوع آنچنان حائز اهمیت بوده است که پژوهش های زیادی در مجلات معتبر علمی دنیا در خصوص رابطه میان قوانین Dress Code و بالابردن کارایی و بهره وری محیط علمی به چاپ رسیده است. بعنوان مثال Cynthia Naughtonعضو هيات علمي كالج Health Professions در دانشگاه ايالتي داكوتاي شمالي آمريكا در مقاله تحت عنوان بسط ملزومات Dress Code در دوره دكتراي داروسازي، به تاثيرات اين قانون بر عملكرد دانشجويان و بهره‌وري محيط علمي پرداخته است. 

همچنين پژوهشگراني نظير آدامز، مك فرسون نشان داده اند عملكرد و رفتار دانشجويان به شيوه لباس پوشيدن آن‌ها بستگي دارد؛‌ بنابراين شيوه پوشش دانشجويان مورد توجه دانشگاه است.پوشش يك دانشجو نبايد مخل محيط آموزشي باشد. ظاهر افراد نبايد اعضاي كلاس را از امر مهم يادگيري منحرف كند(جوزفين و آنتوني،‌ 2013).


 دانلود فایل ویدئویی ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان