• 1404/08/28
  • - تعداد بازدید: 36
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی نتایج ارزیابی بیرونی اعتباربخشی موسسه‌ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

 

در نشست بررسی نتایج ارزیابی بیرونی اعتباربخشی موسسه‌ای دانشگاه تاکید شد "استانداردهای اعتباربخشی باید در هسته سیاست‌گذاری دانشگاهی جای گیرد".

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در راستای ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و جایگاه دانشگاه بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و ملی اعتباربخشی موسسه‌ای، نشستی مربوط به بررسی نتایج ارزیابی بیرونی دانشگاه در سال جاری با حضور دکتر «کوروش عزیزی»، مشاور عالی رییس دانشگاه، «دکتر آرمین عطار» معاون آموزشی، دکتر «علی اصغر حیات»، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، معاونان پژوهشی، بین الملل و نمایندگان معاونت‌های توسعه، پژوهشی و فرهنگی و دانشجویی برگزار شد. این نشست در همکاری با دبیرخانه اعتباربخشی دانشگاه، به منظور تحلیل نتایج ارزیابی بیرونی و طراحی راهکارهای عملیاتی برای ارتقای کیفیت آموزشی و سازمانی دانشگاه برگزار شد.

 

 

دکتر «کوروش عزیزی»، مشاور عالی رییس دانشگاه، در سخنرانی خود، بر اهمیت رعایت اصول اعتباربخشی در سیاست‌گذاری‌های دانشگاهی تأکید کرد و گفت: استانداردهای اعتباربخشی باید در هر سطح دانشگاه، از مدیریت تا اساتید و دانشجویان، مورد توجه و اجرای مستمر قرار گیرد. این استانداردها نمادی از تعهد به کیفیت هستند و باید در سیاست‌های اصلی دانشگاه جای گیرد.

دکتر عزیزی همچنین تأکید کرد: ارزیابی بیرونی فقط یک گزارش نیست، بلکه یک فرآیند ارتقای مداوم است. ما باید از این فرصت برای تقویت ساختارهای آموزشی و اداری خود استفاده کنیم.

در این نشست، نتایج ارزیابی بیرونی اخیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ارائه شد و به طور جامع تحلیل گردید. ارزیابان بیرونی با تمرکز بر ابعاد مختلفی از جمله سیاست‌گذاری، مدیریت آموزشی، ارزشیابی اساتید، نیازسنجی، مشارکت دانشجویان و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی، یافته‌های مربوط به دانشگاه را ارائه دادند. در ادامه، نتایج این ارزیابی در بحث و تبادل نظر با حضور معاونان و مسوولان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

در این جلسه، دکتر آرمین عطار، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تأکید بر اهمیت استانداردهای اعتباربخشی در سیاست‌گذاری‌های آموزشی دانشگاه، سخنرانی مختصری ایراد نمود. او گفت: استانداردهای اعتباربخشی موسسه‌ای نباید فقط یک فرآیند اداری یا گزارشی باشد، بلکه باید در هسته سیاست‌گذاری دانشگاهی گنجانده شود. این استانداردها نمادی از تعهد به کیفیت، شفافیت و ارتقای مداوم هستند. ما باید از این فرصت برای تقویت ساختارهای آموزشی و پژوهشی خود استفاده کنیم.

دکتر عطار همچنین از ارزیابان بیرونی تشکر کرد و گفت: ارزیابی بیرونی نه تنها یک فرآیند ارزیابی است، بلکه فرصتی است برای تفکر انتقادی، شناسایی نقاط ضعف و تدوین راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت. نتایج این ارزیابی باید به عنوان مسیری اساسی برای تغییر و بهبود در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

در این نشست، دکتر «علی اصغر حیات» مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، اقدامات لازم را در اولویت قرار داد و گفت: با توجه به نتایج ارزیابی بیرونی، تدوین یک برنامه عملیاتی منسجم و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای پیگیری مصوبات جلسه، از اولویت‌های اصلی این مرحله است. هدف ما این است که گام‌های عملی و قابل اندازه‌گیری در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و اداری بر پایه نتایج ارزیابی بیرونی برداشته شود.

دکتر حیات افزود: ما در حال تدوین یک برنامه چهارماهه برای پیگیری مصوبات ارزیابی هستیم. این برنامه شامل مراحل مشخصی برای اجرای راهکارها، ارزیابی پیشرفت و گزارش‌دهی به معاونت‌ها و رییس دانشگاه خواهد بود.

ارزیابی بیرونی اعتباربخشی موسسه‌ای یکی از ابزارهای کلیدی در ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی است که به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا از طریق ارزیابی مستقل و بی‌طرفانه، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات خود را شناسایی کرده و در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی و اداری، اقدامات لازم را انجام دهند. این ارزیابی، نه تنها نمایانگر سطح اجرای استانداردها در دانشگاه است، بلکه پایه‌ای برای ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود.

پایان خبر

  • گروه خبری : تازه‌های خبر
  • کد خبری : 138540
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید