معرفی
کمیته HSR معاونت آموزشی دانشگاه از سال ۱۳۷۹ با مسئولیت معاون آموزشی دانشگاه و دبیری یکی از اعضای هیأت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شروع به کار نمود.
کمک به محققان برای تهیه، تدوین و اجرای طرح های کاربردی که منجر به ایجاد تغییرات مثبت در شرایط و محیط آموزش واحد تابعه ایشان می شود از مهمترین وظایف این واحد است. روند تصویب طرح ها در ابتدا به این صورت بود که در جلسه HSR معاونت آموزشی با حضور تعدادی از اعضای صاحبنظر جلسات تشکیل گردیده و طرح های ارسالی تصویب می شد و سپس برای تأیید نهایی برای معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال می گردید. جهت حمایت مالی از طرح های کلان آموزشی و هم گام با سایر معاونت ها و با ابتکار معاونت پژوهشی دانشگاه از سال ۱۳۹۵ برنامه تدوین Request for Proposal (RFP) در معاونتها مطرح شد و معاونت آموزشی نیز در این خصوص پروژه کلان «تعیین هزینه تمام شده تربیت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی»، «تعیین هزینه تمام شده تربیت دانشجویان برخی از رشته های منتخب PHD» و همچنین «برآورد نیاز به نیروی انسانی علوم پزشکی» را طراحی کرده و درخواست پروپوزال آنان را ارائه نمود در حال حاضر سه گروه از پژوهشگران علاقه مند و فعال، پروپوزال این سه طرح را تهیه نموده اند که پروپوزال مربوط به طرح اول یعنی «تعیین هزینه تمام شده تربیت دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی» با حمایت معاونین پژوهشی و آموزشی دانشگاه به مرحله عقد قرارداد رسیده است و پروپوزال نهایی دو طرح بعدی نیز در حال داوری است.
ردیف |
بیان کوتاه مشکل یا پرسش |
برنامه استراتژیک یا اهداف اختصاصی مرتبط |
عنوان پیشنهادی طرح پژوهشی |
۱ |
عدم کاربردی بودن و اجرایی نشدن بسیاری از طرحهای پژوهشی و آموزشی |
افزایش کارایی و اثربخشی طرحهای پژوهشی و آموزشی |
بررسی میزان اجرایی شدن اولویتهای پژوهش در آموزش دردانشگاه علوم پزشکی شیراز |
۲ |
عدم تناسب بودجه های آموزشی و پژوهشی با تعداد دانشجویان و رشته آنها و عدم پاسخگویی به نیاز های جامعه |
هدایت و ساماندهی بودجه آموزشی متناسب با نیاز های دانشگاه و جامعه |
بررسی هزینه تمام شده تربیت دانشجو در سه رشته دندانپزشکی ،داروسازی و پزشکی عمومی درسال تحصیلی ۹۵-۹۴ |
۳ |
عدم برقراری ارتباط مناسب میان اساتید و دانشجویان و بیماران
|
تعیین موارد قابل ارتقاء و بهبود در مهارتهای ارتباطی |
بررسی رابطه مهارت های ارتباطی اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی با نتایج ارزشیابی آنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس پرسشنامه "مهارت های ارتباطی کوئین دام (CSTR)" |
۴ |
عدم ارتقاء متناسب بخشهای مختلف سلامت و پاسخگو نبودن در برابر نیازهای جامعه |
تعیین اولویتها و نیاز های سلامت جامعه و تربیت نیروی انسانی متناسب با آن |
برآورد نیروی انسانی فارغ التحصیل پزشک ،دندانپزشک و داروساز مورد نیاز بخشهای سلامت |
۵ |
تغییرات گسترده در برنامه های درسی پزشکی در سطح جهانی و قدیمی بودن این برنامه در ایران و عدم به روز رسانی آن برای حداقل بیش از دو دهه |
به روز نمودن و افزایش اثر بخشی برنامه های درسی دوره پزشکی |
بازنگری برنامه های درسی در مقاطع مختلف آموزشی خصوص ادغام دروس پایه و بالینی درپزشکی |
۶ |
وجود الگوهای متفاوت رفتاری و رعایت سطح استانداردهای متفاوت آموزشی و ... در میان اساتید و ایجاد ابهام برای فراگیران |
همسانسازیواستاندارسازیآموزش از طریق تدوین الگو ی منتورشیپ برای اساتید |
تدوین الگوی منتورشیپ متناسب با شرایط آموزشی کشور |
۷
|
عدم وجود آموزش رسمی منش حرفه ای در برنامه درسی و عدم توانمندی اساتید و دانشجویان در این زمینه |
ارتقاء منش حرفه ای در میان دانشجویان و اساتید پزشکی |
تدوین برنامه درسی و الگوی منش حرفه ای جهت اساتید و دانشجویان پزشکی |
۸ |
عدم توانمندی دانشجویان و فارغ التحصیلان در حیطه های بالینی در حد انتظار |
ارتقاء کیفیت آموزش بالینی و تعیین وضعیت موجود و مطلوب |
ارزشیابی آموختههای دانشجویان پزشکی دربخشهای بالینی بیمارستانها |